Japonya, Uygur bölgesinde yetişen pamuğu kullanmayacak Dünyanın önde gelen pamuk üretim bölgelerinden Sincan Uygur Özerk Bölgesi’nde halkın zorla çalıştırıldığı kuşkuları, milletlerarası alanda reaksiyon çekiyor. Japonya kamu yayıncısı NHK’nin haberine nazaran Japon menşeli iki konfeksiyon firması, bu argümanlar daha sonrası bölgeden ithal edilen pamuğun kullanmasını durdurdu
Buna bakılırsa hazır giysi üreticisi Sanyo Shokai, bölge üretimi pamuğu, 2022 ilkbahar-yaz kreasyonundan itibaren kullanmayacağını bildirdi.
Firmadan yapılan açıklamada, “İnsan haklarına ait kuşkular bulunduğundan (pamuğun) kullanmasının sürdürülmemesi sonucu alındı” bilgisi verildi.
TSI Holdings ise sonbahar-kış dönem mamüllerinde bölgede yetiştirilen pamuk kullanmasını durdurduğunu ve “şüpheler giderilene kadar kullanmama siyaseti izleyeceğini” deklare etti.
Spor gereçleri üreticisi Mizuno ve hazır giysi üreticisi World firmalarının benzeri tarafta karar almaya hazırlandıkları kaydedildi.
Giysi zincir markası Uniqlo’nun sahibi Fast Retailing ise bölgede muhtemel insan hakları ihlallerini incelemek üzere heyet oluşturdu.
’80 binden çok Uygur Türk’ü zorla çalıştırılıyor’
İsveç merkezli giysi firması H&M, geçen yıl, etnik azınlıkların “zorunlu çalıştırılması” niçiniyle Çin’in Sincan Uygur Özerk Bölgesi’nden pamuk tedarik etmeyeceğini duyurmuştu.
Milletlerarası kontrol, denetim, belgelendirme, uygunluk değerlendirmesi, emekçi haklarının sağlanması ve etrafın şuurlu biçimde kullanılması üzere konularda hizmet veren Sumerra, Bureau Veritas SA, TÜV SÜD, RINA SpA da Sincan’dan pamuk tedarik etmeme sonucu almıştı.
Avustralya Stratejik Siyaset Enstitüsünün (ASPI) geçen yıl yayımladığı raporda, Çin’in 2017-2019 senelerında 80 binden çok Uygur Türkü’nü fabrikalarda çalışmaları için zorla gönderdiği ortaya konulmuştu.
ASPI, İsveç şirketi H&M’nin boyalı iplik üreticisi Huafu Fashion firması ile olan ilgileri niçiniyle mecburî iş gücü transfer programından yararlananlardan biri olduğuna işaret etmişti.
Pamuk üretiminin yüzde 85’i Sincan’dan
ABD’nin başşehri Washington’daki Komünizm Kurbanları Anma Vakfı üyesi ve Çin mevzularındaki çalışmalarıyla bilinen Adrian Zenz, geçen yıl, Çin’in Uygur Türkleri ve başka azınlıkları pamuk tarlalarında zorla çalıştırdığına dair rapor yayımlamıştı.
Zenz, Çin hükümetine ilişkin resmi raporlar ve lokal haberlere dayandırdığı raporunda, Sincan Uygur Özerk Bölgesi’nde yüz binlerce kişinin pamuk tarlalarında zorla çalıştırıldığını öne sürmüştü.
Dokümanların “tarihsel ölçekte” değer taşıdığını vurgulayan Zenz, Uygurların dokuma imalatında zorla çalıştırıldığına dair ispatlara daha önce ulaştıklarına atıfta bulunarak “yeni dokümanların pamuk toplayıcılığıyla ilgili elde ettikleri birinci kanıtlar” olduğunu kaydetmişti.
Çin’in pamuk üretiminin yüzde 85’ini Sincan’dan elde ettiğine değinen Zenz, sadece 2018’de Aksu ve Hotan eyaletlerine 210 bin pamuk toplayıcısının gönderildiğini aktarmıştı.
Toplama kampları
Çin’de son senelerda Uygur Türklerinin kimlik ve kültürlerine yönelik ihlaller memleketler arası kamuoyu tarafınca eleştiriliyor. Pekin’in “mesleki eğitim merkezleri” olarak isimlendirdiği lakin memleketler arası kamuoyunun “bir daha eğitim kampları” diye tanımladığı yerlerde, BM bilgilerine nazaran en az 1 milyon Uygur Türkü kendi isteği haricinde tutuluyor.
Çin idaresi, Sincan Uygur Özerk Bölgesi’nde kaç kamp bulunduğuna, buralarda kaç kişinin olduğuna ve kelam konusu bireylerden ne kadarının toplumsal hayata döndüğüne ait bilgi vermiyor.
BM ve başka memleketler arası örgütler, kampların incelemeye açılması davetlerini bir dahalerken Çin, bugüne dek kendi belirlediği birkaç kampın az sayıda yabancı diplomat ve basın mensubu tarafınca kısmen görülmesine müsaade verdi.
Çin makamları, BM yetkililerinin direkt bilgi almak emeliyle bölgede serbestçe inceleme yapma talebini geri çeviriyor.
Buna bakılırsa hazır giysi üreticisi Sanyo Shokai, bölge üretimi pamuğu, 2022 ilkbahar-yaz kreasyonundan itibaren kullanmayacağını bildirdi.
Firmadan yapılan açıklamada, “İnsan haklarına ait kuşkular bulunduğundan (pamuğun) kullanmasının sürdürülmemesi sonucu alındı” bilgisi verildi.
TSI Holdings ise sonbahar-kış dönem mamüllerinde bölgede yetiştirilen pamuk kullanmasını durdurduğunu ve “şüpheler giderilene kadar kullanmama siyaseti izleyeceğini” deklare etti.
Spor gereçleri üreticisi Mizuno ve hazır giysi üreticisi World firmalarının benzeri tarafta karar almaya hazırlandıkları kaydedildi.
Giysi zincir markası Uniqlo’nun sahibi Fast Retailing ise bölgede muhtemel insan hakları ihlallerini incelemek üzere heyet oluşturdu.
’80 binden çok Uygur Türk’ü zorla çalıştırılıyor’
İsveç merkezli giysi firması H&M, geçen yıl, etnik azınlıkların “zorunlu çalıştırılması” niçiniyle Çin’in Sincan Uygur Özerk Bölgesi’nden pamuk tedarik etmeyeceğini duyurmuştu.
Milletlerarası kontrol, denetim, belgelendirme, uygunluk değerlendirmesi, emekçi haklarının sağlanması ve etrafın şuurlu biçimde kullanılması üzere konularda hizmet veren Sumerra, Bureau Veritas SA, TÜV SÜD, RINA SpA da Sincan’dan pamuk tedarik etmeme sonucu almıştı.
Avustralya Stratejik Siyaset Enstitüsünün (ASPI) geçen yıl yayımladığı raporda, Çin’in 2017-2019 senelerında 80 binden çok Uygur Türkü’nü fabrikalarda çalışmaları için zorla gönderdiği ortaya konulmuştu.
ASPI, İsveç şirketi H&M’nin boyalı iplik üreticisi Huafu Fashion firması ile olan ilgileri niçiniyle mecburî iş gücü transfer programından yararlananlardan biri olduğuna işaret etmişti.
Pamuk üretiminin yüzde 85’i Sincan’dan
ABD’nin başşehri Washington’daki Komünizm Kurbanları Anma Vakfı üyesi ve Çin mevzularındaki çalışmalarıyla bilinen Adrian Zenz, geçen yıl, Çin’in Uygur Türkleri ve başka azınlıkları pamuk tarlalarında zorla çalıştırdığına dair rapor yayımlamıştı.
Zenz, Çin hükümetine ilişkin resmi raporlar ve lokal haberlere dayandırdığı raporunda, Sincan Uygur Özerk Bölgesi’nde yüz binlerce kişinin pamuk tarlalarında zorla çalıştırıldığını öne sürmüştü.
Dokümanların “tarihsel ölçekte” değer taşıdığını vurgulayan Zenz, Uygurların dokuma imalatında zorla çalıştırıldığına dair ispatlara daha önce ulaştıklarına atıfta bulunarak “yeni dokümanların pamuk toplayıcılığıyla ilgili elde ettikleri birinci kanıtlar” olduğunu kaydetmişti.
Çin’in pamuk üretiminin yüzde 85’ini Sincan’dan elde ettiğine değinen Zenz, sadece 2018’de Aksu ve Hotan eyaletlerine 210 bin pamuk toplayıcısının gönderildiğini aktarmıştı.
Toplama kampları
Çin’de son senelerda Uygur Türklerinin kimlik ve kültürlerine yönelik ihlaller memleketler arası kamuoyu tarafınca eleştiriliyor. Pekin’in “mesleki eğitim merkezleri” olarak isimlendirdiği lakin memleketler arası kamuoyunun “bir daha eğitim kampları” diye tanımladığı yerlerde, BM bilgilerine nazaran en az 1 milyon Uygur Türkü kendi isteği haricinde tutuluyor.
Çin idaresi, Sincan Uygur Özerk Bölgesi’nde kaç kamp bulunduğuna, buralarda kaç kişinin olduğuna ve kelam konusu bireylerden ne kadarının toplumsal hayata döndüğüne ait bilgi vermiyor.
BM ve başka memleketler arası örgütler, kampların incelemeye açılması davetlerini bir dahalerken Çin, bugüne dek kendi belirlediği birkaç kampın az sayıda yabancı diplomat ve basın mensubu tarafınca kısmen görülmesine müsaade verdi.
Çin makamları, BM yetkililerinin direkt bilgi almak emeliyle bölgede serbestçe inceleme yapma talebini geri çeviriyor.